Kuidas valida autole uus aku?

11.12.2014
Kuidas valida autole uus aku?
Kuidas leida optimaalne lahendus juhul, kui on tarvis aku väljavahetada? Kuidas mitte ära eksida kaubamärkide vahel – mis toode on oma hinda väärt ja mis mitte?
Hooajaliste autokaupade nimekirjas on aknapesuvedelikud, rehvid, akud ja veel mõned pisiasjad. Talvel lasub neile tunduvalt suurem koormus, seetõttu on loomulik, et just nimelt sel aastaajal tekib kõige rohkem probleeme auto elektrisüsteemiga. Kuidas leida optimaalne lahendus juhul, kui on tarvis aku väljavahetada? Kuidas mitte ära eksida kaubamärkide vahel – mis toode on oma hinda väärt ja mis mitte?
Vastuseid nendele küsimustele aitasid leida Vilniuse Gediminase tehnikaülikooli (VGTU) Autotranspordi kateedri teadlased. Dotsent dr. Alfredas Rimkus selgitas, millised parameetrid eristavad „head" akut „halvast" ja oli nõus VGTU laboris võrdlema autotarvikute kauplustes müüdavaid autoakusid. Võrdlevate uuringute tulemused on veidi ootamatud: tundub, et pole olulist vahet, millise tootja logoga märgitud akut valida.
„Teoreetiliselt, valides uut akut, tuleks mõõta aku pinget (see peaks olema vähemalt 12,5 volti), stardivoolu ja kui aku konstruktsioon võimaldab, siis elektrolüüdi taset plaatide kohal ning selle tihedust. Viimane peab olema 1,28 g/cm3, kuid sageli pole võimalik seda kontrollida, sest tänapäeval müüdavad akud on täielikult hermeetilised, tehases täidetud akusektsioonidega. Mõõta autoaku mahtu pole keeruline, kuid selle jaoks on vaja eriseadet, mistõttu võivad seda teha ainult spetsialistid. Kõigil ülejäänud autoomanikel ei jää muud üle, kui usaldada tootjate professionaalsust ja müüjate ausust", tunnistas A. Rimkus.
Pärast viie erineva tootja (AD, Banner, Bosch, Exide ja Varta) aku parameetrite mõõtmist ülikooli laboris selgus, et nad vastavad väga väikese mõõtmisvea piires tootjate poolt toodud väärtustele. Aparaatidega fikseeritavat stardivoolu ja väikesi mahu erinevusi mõjutas arvatavasti erinev akude laadimine ning hoiustamine. Kuid kõikidel juhtudel olid akud täielikult töövalmis.
AD Baltic akude tootejuht Aapo Kitsing, rääkides akude erinevusest, juhtis tähelepanu, et sõidukisse õigesti paigaldatud kvaliteetne uus aku saavutab pärast generaatori käivitumist tootja poolt deklareeritava stardivoolu isegi siis, kui ekspluatatsiooni alguses fikseeritav amperaaž on väiksem. Teisest küljest, kui autosse on paigaldatud suurema mahuga aku, kui nägid ette sõiduki konstruktorid, ei lae generaator mitte kunagi seda täielikult. Sel juhul tuleb iga mõne kuu tagant (eriti külmal aastaajal) kontrollida akut ja seda täiendavalt laadida.
Nii VGTU teadlased kui ka automüüjad märgivad, et akude tehase praak selgub kõige sagedamini 2-3 kuu jooksul ekspluatatsiooni algusest. Kui aku „sureb ära" poole aasta möödudes, siis on peaaegu kõikidel juhtudel selle tinginud aku vale kasutamine või sõiduki elektriseadme rikked: ebaefektiivne generaatori töö või energia leke. Objektiivsed põhjused – vanus ja käivitustsüklite arv – moodustavad kõiges 10% juhtudest, mis sunnivad otsima uut akut. Koguni 90% riketest tekib oskamatuse või paigaldusel tehtud vigade tõttu.
Vastus eksperimendi alguses formuleeritud küsimusele, mille poolest erinevad autoomanikele hästi tuntud ja turule hiljuti ilmunud odavamad analoogid on see, et suur osa erinevate kaubamärkidega märgitud akudest toodetakse samas vabrikus, identsete tehnoloogiate järgi, kasutades samu materjale. Boschi, Varta ja AD akud toodetakse samas kohas, erineb ainult nende hind ja müüjapoolne garantii. Näiteks AD akudele antakse kolmeaastane garantii, mis 12 kuu võrra pikem, kui teistel tootjatel.
AD AKUDE OMADUSED JA MÜÜGIKOHAD. Loe lähemalt

Vaadake ka: