Abi tühjenenud akule

01.12.2014
Abi tühjenenud akule
See, et aku on täielikult tühjenenud, selgub kõige sagedamini siis, kui on vaja kuhugile kiiresti sõita. Kuidas sellest olukorrast välja tulla? Millised toimingud on tõhusad ning mida tuleks vältida?

Vastates nendele küsimustele, juhivad autovaruosadega kaupleva ettevõtte AD Baltic eksperdid tähelepanu sellele, et isegi pika juhtimisstaažiga autoomanikud ajavad sageli segamini akudega seotud probleemide põhjused ja tagajärjed. Vastupidiselt rehvidele, pole aku kulumise tundemärke välispidiselt näha võimalik ning kui auto "ilma põhjuseta" ei käivitu, tabab meid ebameeldiv üllatus. Arvame, et probleemi peasüüdlane on aku ning me kiirustame seda väljavahetama, kuna seda toimingut on võimalik teostada mõne üksiku tööriistaga ilma spetsialistide abita. Sõidame aku esimeste tõrgete järel lähimasse tanklasse, turule või autovaruosade kauplusse ning vahetame "rikkis" aku uue vastu.

 

Paraku, kui ei ole teada tõeline põhjus, siis ei toimi ka uus aku kaua ning mõne aja pärast tabavad seda samasugused probleemid. Seetõttu kohe, kui näete, et mootor käivitub raskelt, pöörduge spetsialistide poole. Mõnikord tühjendab aku väga kiiresti mingisugune elektriseade – võimas heliaparatuur, lisatuled, istmesoojendused, turvasüsteemid ning elektriahelas tekkinud vooluleke. Sageli autojuht ise ei tule selle peale.

 

AD Baltic ekspertide väitel suurendavad isegi sellised pisiasjad nagu määrdunud aku poolused elektrivoolu liikumist klemmidesse ja raskendavad mootori käivitumist. Sõites lühikesi vahemaid, on soovitatav välja lülitada mittevajalikud energiat tarbivad seadmed, et võimalikult palju elektrivoolu jääks aku laadimise jaoks. Ühendades 12-voldise pesaga "akuvalvuri", saate jälgida aku laadimise taset ning õigeaegselt aku täis laadida. Kõik auto elektriseadmed, mis on sisse lülitatud samaaegselt, tarbivad kolm korda rohkem elektrit, kui auto generaator suudab seda toota, seega võetakse puuduv energiakogus akult.

 

Neil juhtudel, kui enne sõitu selgub, et aku on täielikult tühi, oleks kõige tõhusam "laenata" energiat käivituskaablitega teiselt autolt. Kuid sellise "päästeoperatsiooni" ajal, ühendades niinimetatud "krokodillid", tekivad tugevad voolu kõikumised, mis võivad kahjustada kogu elektrisüsteemi. Seetõttu peaks auto energia jagamise ajal olema välja lülitatud.

 

Kui "krokodille" ei ole mitte kellelgi käepärast, siis võib proovida manuaalkäigukastiga autot käivitada, vedades seda puksiirautoga. Kuid AD Baltic eksperdid hoiatavad, et sellisel juhul tuleks olla eriti ettevaatlik riskidega, mis on seotud libeda teega ja jäätunud akendega. Pärast käigu sisse lülitamist ja siduri vabastamist, blokeeritakse veetava auto rattad ning need hakkavad libisema, mistõttu võib auto "hüpata" vastassuunavööndisse või jääda teele risti seisma. Lisaks segavad härmas aknaklaasid vahemaa hindamist "päästja" autoni ning raskendavad takistuste märkamist, mistõttu suureneb avariioht.

 

On veel üks viis, kuidas vana ja nõrka akut säästa – hoida seda soojas ruumis. Teades autoga seotud probleeme, mis hakkavad vaevama külmal aastaajal, võib õhtul aku autost eemaldada ja tuppa see toimetada ning viia hommikul tagasi "töökohta". Kui seda pole võimalik teha, soovitavad AD Baltic eksperdid soojendada akut, asetades sellele kuumaveekotti ning hoides seda seal umbes kümme minutit, kuni aku soojeneb.

 

Täiesti tühja akut pole võimalik laadida traditsioonilisel meetodil (s. t. lootes, et piisab generaatori tööst). See tuleb täis laadida statsionaarselt ning kõige parem on usaldada see spetsialisti kätte. AD Baltic spetsialistid hoiatavad, et üle laetud või mitte täielikult laetud aku "eluiga" lüheneb mitu korda.

 

Tühja aku laadimine kestab vähemalt 20 tundi, kui seda tehakse köetud ruumis. Oluline on ka see, et aku tuleb pärast tühjenemist võimalikult kiiresti täis laadida. Vastasel juhul läheb see rikki – keemilised reaktsioonid (sulfatiseerumine) mõjutavad plaate nii, et need ei saa energiat vastu võtta ega välja anda.

 

AD AKUDE OMADUSED JA MÜÜGIKOHAD. Loe lähemalt

Vaadake ka: